Banany: czy dobrze je znamy?

eco dom | 24.09.2015 08:06

 

Niesamowite korzyści dla naszego zdrowia są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy tylko włączyć do diety banany. Ten popularny owoc jest jednym z najczęściej spożywanych na świecie. Jak się okazuje - nie bez powodu.  

 

Jeden średni banan to około 130 gramów. Taka porcja zawiera 110 kcal, 30 gramów węglowodanów oraz jeden gram białka. Banany są naturalnie wolne od tłuszczu, cholesterolu i sodoium 2. Jeden owoc pokrywa około 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, 12% zapotrzebowania na witamine B6, potas oraz błonnik pokarmowy.


Bogate źródło potasu


Minerał ten jest niezbędny do utrzymania prawidłowego funkcjonowania pracy serca i przyczynia się do utrzymania odpowiedniego ciśnienia krwi. Badania sugerują, że regularne spożywanie bananów może zmiejszyć ryzyko udaru mózgu o 40 %. Jedzenie bananów jest także dobre dla naszych kości. Dzieki odpowiedniej dziennej dawce potasu zmiejsza się ilośc wydzielanego z moczem wapnia. Zahamowanie utraty wapnia ogranicza ryzyko rozwoju osteoporozy.


Lek na kaca :)


Jednym z najszybszych sposobów walki z kacem jest milkshake z bananów słodzony miodem. Banan uspokoi żołądek, z pomocą miodu ustabilizuje poziom cukru we krwi (który po spożyciu alkoholu zubożał), mleko natomiast wpływa kojąco i odpowiednio nawadnia.

Na zgagę


Banany mają naturalny efekt zobojętniania kwasów w organizmie. Gdy męczy nas zgaga, banan powinien przynieść kojącą ulgę.


Na zaparcia


Bogate w błonnik banany, które będą elementem naszej diety, mogą przywrócić normalne funkcjonowanie jelit bez stosowania środków przeczyszczających.


W walce z anemią


Żelazo zawarte w tych tropikalnych owocach może stymulować produkcję hemoglobiny we krwi, przez co pomaga w przypadku anemii.


Na poprawę humoru


Ich jedzenie może wpływać na nastrój, dzięki witaminie B6, która reguluje poziom glukozy we krwi. Banany zawierają tryptofan - jest to rodzaj białka, który organizm przetwarza w serotoninę. Sprawia ona, że się relaksujemy i poprawia nastrój.


Zastrzyk energii


Banan zawiera trzy naturalne cukry: glukozę, fruktozę oraz sacharozę. W połączeniu z błonnikiem dają natychmiastową, a jednocześnie długotrwałą dawkę energii. Aby dostarczyć naszemu organizmowi odpowiedniej dawki energii niezbędnej do wytężonego 90-minutowego treningu wystarczy zjeść 2 banany.


Banany to wyjątkowe owoce, występujące w wielu odmianach. Bez względu na porę roku zawsze są dostępne. Oprócz ewidentnych walorów smakowych to bogactwo wielu wartości odżywczych. Są jednym z pierwszych owoców, z którymi zapoznajemy nasze pociechy. Najprościej zjeść go w wersji surowej, idealny jako drugie śniadanie, podwieczorek czy zwykła przekąska.


Dominika Matyszczyk


Zobacz też: http://www.ecocafe.pl/7-produktow-bogatych-w-magnez