Brokuły: zdrowie na talerzu

eco dom | 05.03.2016 06:40

 

Jak wiadomo, warzywa są ważnym elementem zdrowej i odpowiednio zbilansowanej diety. Dzisiaj bliżej przyjrzymy się brokułom, które są idealnym dodatkiem do obiadu oraz doskonałym elementem wielu kulinarych wariacji.


Brokuły wywodzą się z rejonu Morza Śródziemnego, w XVI wieku zostały sprowadzone do Polski przez Królową Bonę. Zawerają mało kalorii, lecz sporo minerałów, błonnik i wiele innych składników odżywczych. Poniżej kilka z nich:


·         Witamina C

·         Witamina K

·         Witamina A

·         Mangan

·         Kwas foliowy

·         Potas

·         Witamina B6

·         Fosfor

·         Magnez

·         Omega-3 kwasy tłuszczowe

·         Żelazo

·         Wapń

·         Cynk

·         Żelazo

 

Brokuły są idealne dla osób dbających o figurę. 100 gramów tego warzywa to zaledwie 34 kalorie. Brokuły zapobiegają zaparciom i utrzymują niski poziom cukru we krwi. Co więcej, filiżanka brokułów zawiera tyle samo białka, co filiżanka ryżu czy kukurydzy, ale o połowę mniej kalorii. Broluły są źródłem witaminy C. W 100 gramach tego warzywa jest ok. 90 mg witaminy C, co stanowi 150% dziennego zapotrzebowania.

Brokuły są także bogatę w wapń i witaminę K. Oba te składniki są ważne dla zdrowych kości i zapobiegają osteoporozie. Witamina K jest także niezbedna do prawidłowego krzepnięcia krwi i odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju płodu. Brokuły wzmacniają stawy i wspomagają budowę mięśni. Dzieki potasowi i kwasowi foliowemu, pomagają zapobiegać anemii. Warzywo to zawiera tyle samo wapnia, co szklanka mleka.


Brokuły można przyrządzać na różne sposoby -  gotowane bądź surowe. Możemy przygotować je na parze lub poprzez płytkie smażenie. Krem z brokułów, zapiekanka z brokułami czy penne z brokułami to tylko kilka propozycji wykorzystania tego warzywa. A co najważniejsze - wszystkie przygotowuje się bardzo szybko. 


Dominika Matyszczyk


Zobacz też: http://www.ecocafe.pl/wegetarianska-wariacja-makaronowa