Jajko w diecie. Samo zdrowie czy poważny problem?

eco dom | 26.03.2016 07:48

Wielkanoc to dla wielu… jajeczne święta. Postanowiliśmy sprawdzić, czy jajko jest zdrowe, odżywcze no i najważniejsze… ile jajek w święta możemy zjeść bezkarnie?


 
Co było pierwsze jajko, czy kura?
 
Na to pytanie z pewnością dziś odpowiedź będzie niezwykle trudna. Jej szukaniem zajmują się bowiem filozofowie. Dla nas ważne jest, że w te święta jaka każdy prostu będzie... pochłaniać. Takie to już święta... jajeczne. W kulturze i religii jajko to symbol życia, z tym nie ma co dyskutować. Jajko to także źródło wielu witamin, minerałów i oczywiście kopalnia... białka! Chodzi o białko najbardziej wartościowe, czyli łatwo przyswajalne dla organizmu.
Sprawa jajka, a... cholesterol!

Jajka nie mają łatwego życia, szczególnie z ekspertami od odżywiania. To właśnie oni w latach 70-tych XX wieku wypowiedzieli wojnę jajkom, uznając je za jedną z najpoważniejszych przyczyn wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, co powodujące miażdżycę. Współcześnie te poglądy dietetyczne zdecydowanie się zmieniły. Teraz uznaje się, że większy związek z miażdżycą ma dostarczanie organizmowi nasyconych kwasów tłuszczowych niż cholesterolu. Ale nie oznacza to, że jajka można jeść w hurtowych ilościach bezkarnie. Wciąż należy zachować umiar... ale taki umiar w wersji świątecznej!
Jajka to bogate źródło witaminy A, E, D i K oraz B2 i B12 oraz składników mineralnych: fosforu, potasu, wapnia, żelaza i magnezu. W żółtku jest luteina, która chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Znajdziemy w nim też  „pogromcę tłuszczu”, czyli lecytynę, która rozbija spożywane tłuszcze oraz cholesterol na małe cząstki, zapobiega przyczepianiu się ich do ścianek naczyń, a tym samym chroni przed powstaniem tzw. blaszki miażdżycowej. Lecytyna dobrze działa na wątrobę, m.in. zapobiegając tworzeniu się kamieni żółciowych. W żółtku jajka jest najwięcej białka i jest ono znacznie lepiej przyswajalne niż to znajdujące się w białku.
 
Jedno jajko dostarcza ok. 12,5 proc. potrzebnego organizmowi białka, 10 proc. tłuszczu  i 1 proc. węglowodanów. Jajko jako jedyny produkt spożywczy zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, niewytwarzane przez organizm, a bardzo mu potrzebne. Dwa jajka o masie ok. 60 g pokrywają nawet w35 proc. dziennego zapotrzebowanie na prozdrowotne związki organiczne.
(ek)