Ciszej, efektywniej, bez zanieczyszczeń - proekologiczne samorządy

Anna Dulak

eco samorząd | 18.11.2016 13:52

Inwestycja w rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego, w tym zakup autobusów o napędzie elektrycznym, tworzenie wygodnych węzłów komunikacyjno-przesiadkowych w ramach intermodalności, a także udostępnianie mieszkańcom wypożyczalni rowerów i rozwijanie stref „Tempo 30” – to najczęściej podejmowane przez polskie miasta działania na rzecz mobilności zrównoważonej.
 
Wynika to z formularzy przesyłanych do konkursu ECO-MIASTO. W tegorocznej edycji 14 miast zgłosiło swój udział w kategorii mobilność zrównoważona. Samorządy muszą przedstawić projekty, jakie realizowały w tym zakresie, a także opisać plany inwestycji na najbliższe lata.
 
Transport niskoemisyjny
Wszystkie miasta biorące udział w konkursie ECO-MIASTO w większym lub mniejszym stopniu inwestują w publiczny transport niskoemisyjny, m.in. Trójmiasto (Gdańsk, Gdynia, Sopot) oraz Kraków  posiadają autobusy elektryczne, z kolei Częstochowa, Poznań i Toruń – pojazdy hybrydowe.
 
Ostrów Wielkopolski i Wrocław, czyli laureaci ECO-MIASTO w kategorii mobilność zrównoważona, także wprowadzają niskoemisyjne rozwiązania w zakresie transportu – Ostrów Wielkopolski m.in. poprzez zakup autobusów o napędzie elektrycznym i pozyskiwanie energii do ich ładowania z odnawialnych źródeł, Wrocław z kolei posiada autobusy o napędzie hybrydowym oraz planuje zakupić dodatkowo autobusy elektryczne. Co więcej, miasto zainwestowało już w 11 stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pracuje nad stworzeniem kolejnych takich punktów. Zwłaszcza, że w planach ma uruchomienie wypożyczalni samochodów elektrycznych.
 
Wszystkie te działania doskonale wpisują się w politykę unijną, w ramach której do 2050 roku z ulic europejskich miast mają całkowicie zniknąć samochody o napędzie spalinowym, a pozostać jedynie te, które są przyjazne dla środowiska i nie generują hałasu. W tę politykę wpisuje się także nagroda dla laureatów kategorii mobilność zrównoważona – samochód elektryczny Renault ZOE do testów na 1 miesiąc. Będzie to ZOE z nowym akumulatorem Z.E. 40, które ma największy zasięg wśród wielkoseryjnych modeli pojazdów z napędem elektrycznym (400 km).
 
ⓒ CONSTANS PR
 
Intermodalność
Koncepcja intermodalności jest realizowana w wielu miastach uczestniczących w konkursie ECO-MIASTO m.in. poprzez inwestycje w parkingi Park & Ride oraz Bike & Ride, które z jednej strony umożliwiają mieszkańcom peryferii bardziej komfortowy dojazd, z drugiej wzbogacają komunikację wewnątrzmiejską, wspomagając tworzenie nowych połączeń komunikacyjnych.
 
Na szczególną uwagę zasługuje Wrocław, który w ramach intermodalności wprowadził URBANCARD, czyli Wrocławską Kartę Miejską. Dzięki niej miasto ujednoliciło taryfę dla poszczególnych środków transportu. To wyjątkowo wygodne dla mieszkańców rozwiązanie zostało zauważone przez jury ECO-MIASTO, które m.in. na tej podstawie wybrało Wrocław laureatem w kategorii miast do 100 tys. mieszkańców. Jury wyróżniło także Trójmiasto, gdzie w ramach intermodalności oraz rozwoju miękkich środków transportu stworzono spójną międzymiastową politykę transportową. W szczególności zrealizowano inwestycję międzymiastowego systemu wypożyczania rowerów „Rower Trójmiejski” oraz prowadzono kampanię na rzecz zachęcenia mieszkańców do korzystania z transportu rowerowego.
 
ⓒ CONSTANS PR
 
Strefy „Tempo 30”
Coraz bardziej popularna staje się w miastach specjalna strefa uspokajania ruchu „Tempo 30”, ograniczająca prędkość na ulicach do 30 km na godzinę. 13 na 14 miast biorących udział w konkursie ECO-MIASTO w kategorii mobilność zrównoważona wprowadziło tę strefę do centrów miast. Korzyści płynących z takiego rozwiązania jest wiele - ograniczenie prędkości oznacza większe bezpieczeństwo i mniejsze ryzyko wypadków, a także większą płynność ruchu poprzez utrzymywanie stałej prędkości jazdy, dzięki czemu ruch jest pozbawiony niepotrzebnych zatrzymań i hamowań (mniejsze straty paliwa). Wpływa również na zwiększenie ruchu rowerowego, mniejszy hałas oraz poprawę jakości powietrza.
 
/CPR/