Czas na zmiany

po godzinach | 09.09.2014 07:08

Nieustanny pośpiech, stres oraz wysokoprzetworzona żywność to najczęstsze przyczyny złego samopoczucia i problemów zdrowotnych. Do głównych grzechów Polaków dodać trzeba także brak ruchu oraz nadużywanie alkoholu czy palenie papierosów. Takim nawykom zdecydowanie mówimy NIE. Zasługujemy przecież na lepszą jakość życia.

 

 

Nie odkładaj tej decyzji na później. Im wcześniej zmienisz swoje dotyczczasowe przyzwyczajenia, tym szybciej poczujesz przypływ energii. Swoją metamorfozę rozpocznij od niewielkich zmian. Zostaw samochód w garażu i spaceruj, jak najwięcej, lub zamień cztery kółka na dwa. Tak zrobili mieszkańcy wielu krajów. W europejskich miastach nikogo nie dziwi mknący rano do pracy rowerzysta w garniturze czy w spódnicy.

 

Zakupy rozpoczynaj zawsze od wizyty na stoisku z warzywami i owocami. Swój koszyk, w pierwszej kolejności zapełniaj witaminami. Być może po raz pierwszy sięgnęłaś po jakiś owoc czy warzywo. Szukaj inspiracji. Poznawaj nowe smaki i możliwości. Kosz uzupełniaj nabiałem, rybami i ewentualnie mięsem. Pamiętaj, że spośród każdej kategorii możesz wybrać te mniej lub bardziej wartościowe. Kupuj produkty nieprzetworzone. Z białego sera przygotowuj zdrowe pasty do kanapek, szynkę upiecz w piekarniku, podobnie jak pieczywo. Jeśli uważasz, że to wymaga od Ciebie większego zaangażowania, to rzeczywiście może tak być,ale tylko początku. Po krótkim czasie, przekonasz się, że upieczony chleb będzie smakował całej rodzinie przez kilka dni, a mięso "domowe" zachowa swoją świeżość znacznie dłużej niż paczkowane.

 

Zrezygnuj z picia mocnego alkoholu. Odkryj różnorodne smaki win. Na półkach znajdziesz niemal w każdym sklepie wina z całego świata. Czerwone, białe czy różowe, zawsze komponuj je z potrawą i własnymi upodobaniami. Możesz wypróbować ich lżejszą wersję, po którą często sięgają Niemcy, tzw. „spritzer”. W wersji oryginalnej jest to białe wino z dodatkiem gazowanej wody, w proporcjach 1:1.

 

Znajdź czas tylko dla siebie. Wykorzystaj go na to, co sprawia ci przyjemność. Jeśli potrzebujesz odpoczynku – utnij sobie drzemkę. Poczytaj książkę, zobacz dobry film, a może wyjdź i biegaj. Bieganie stało się ostatnio bardzo modne. To zdecydowanie najtańsza (obok jazdy na rowerze) forma aktywności fizycznej. Biegając poprawisz swoją kondycję i sylwetkę. Organizm się dotleni, więc będziesz spać krócej, ale efektywniej. Dbaj o swój nastrój i myśl pozytywnie.

 

Nagradzaj się. Kiedy uda ci się wprowadzić pozytywne zmiany, zrób sobie prezent. Nowa kurtka, buty, weekendowy wyjazd, wizyta w modnej restauracji. Warto pracować nad swoim codziennym życiem i cieszyć się tym, co nas otacza i co wydarzyło się w ciągu dnia.