Dieta w walce z trądzikiem

eco dom | 07.02.2016 11:56

Wiele młodych osób walczy z trądzikiem, który nie tylko boli, pozostawia blizny, ale i odbiera niektórym pewność siebie i chęci do życia. Dieta przeciwtrądzikowa jest rygorystyczna i wymaga rezygnacji z wielu przekąsek, przypraw i napojów. Dieta ma ogromny wpływ na kondycję organizmu, a zatem i skóry, na której wszelkie nieprawidłowości są najbardziej widoczne.

Jest długa lista rzeczy, które trzeba wyeliminować, a na samym jej czele znajdują się ostre przyprawy, czekolada, słone przekąski, konserwanty i gazowane napoje. Śmiało do listy można dodać używki, które negatywnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Nadmiar alkoholu, papierosów oraz kawy najbardziej widoczny jest na skórze.

© Fotolia.com  

W imię zdrowej cery powinno się także zrezygnować z soli jodowanej. Jod powoduje zwiększenie ilości wydzielanego łoju, przez co skóra staje się tłusta. Jest przez to idealnym siedliskiem bakterii, które zwiększają nasilenie zmian trądzikowych i uniemożliwiają jego zwalczenie. Warto pamiętać, że sól znajduje w słonych przekąskach, przetworzonym jedzeniu czy zupkach z proszku. Jest bowiem jednym z najpopularniejszych konserwantów.
Dieta osoby, która walczy z trądzikiem i chce się go pozbyć powinna więc być bardzo różnorodna, aby dostarczać wszystkich potrzebnych składników odżywczych. 
 
Witamina A, którą znajdziemy w pomidorach, marchewce, ziemniakach, morelach, szpinaku czy śliwkach korzystnie wpływa na stan skóry, ponieważ nie tylko spłyca zmarszczki, nadaje skórze jednolity koloryt, ale i wygładza ją. Witamina ta ma jeszcze jedną ważną właściwość – reguluje wydzielanie sebum, czyli naturalnego łoju skórnego odpowiedzialnego za zatykanie porów w skórze i powstawanie tak zwanej „tłustej cery”. Wiele osób na krostki używa maści cynkowej. Cynk pomaga goić się ranom oraz łagodzi stany zapalne. Zawiera go czekolada, wątróbka, pestki dyni, kiełki pszenicy, orzechy, jajka i kasza. W diecie powinny znaleźć się też produkty bogate w witaminę C, E i witaminy z grupy B, należy więc włączyć do jadłospisu płatki owsiane, paprykę, sałatę, agrest, fasolę. Na talerzu muszą znaleźć się produkty zawierające niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 – ryby morskie, orzechy i tran. Zalecane są zdrowe oleje, czyli oliwa z oliwek, olej lniany, kokosowy, rzepakowy, sojowy, słonecznikowy, czy olej z orzechów włoskich. 
 
W oczyszczeniu organizmu z toksyn niezawodny jest również błonnik, który znajdziemy w kaszach, otrębach, ryżu, pełnoziarnistym pieczywie czy brokułach, selerze, malinach, jagodach i jabłkach. Ponadto błonnik zmniejsza wchłaniania cholesterolu i trójglicerydów, dzięki czemu nasza skóra wygląda na zdrowszą.
 
Jednym z tych produktów, który powinien być obowiązkowy z kuchni osoby walczącej o piękną cerę jest siemię lniane. Spożywanie go odtruwa organizm, usuwa toksyny, przyśpiesza metabolizm i zapobiega wchłanianiu się niepożądanymi substancjom. Cera trądzikowa wymaga przede wszystkim oczyszczenia, dlatego w diecie tak ważne są produkty usuwające toksyny, takie jak błonnik, czy właśnie siemię lniane.
 Nie można zapomnieć o wodzie, czyli naturalnym leku na wszystko – oczyszcza, wymywa toksyny, nawilża, nawadnia, nadaje zdrowy i młodzieńczy wygląd, transportuje substancje odżywcze i nawilża. Oczywiście poza wodą należy pić również świeże soki z warzyw czy owoców pozbawione cukru oraz ziołowe herbatki.
 
Viktoria Skrzypiec