Ekologia w biznesie

eco energia | 13.10.2014 07:08



Od kilku lat nieprzerwanie króluje trend na podejmowanie działań, które nie będą ingerować w środowisko naturalne. Każdy z nas może przyczynić się do ochrony środowiska - również małe i średnie przedsiębiorstwa. 


Nieważne czy to zakład produkcyjny czy biurowiec, pracodawca i pracownicy mogą sami generować ekologiczne zachowania i wdrażać je w codzienną pracę. Najprostszy sposób – oszczędzanie papieru i prowadzenie dokumentacji w formie elektronicznej. To nie tylko oszczędność papieru i tuszu w drukarce, ale również czasu. Przekopanie się przez teczki z dokumentami trwa zazwyczaj dłużej niż odnalezienie odpowiedniego pliku. Jeśli mówimy o papierze, kolejną propozycją proekologicznych zachowań jest segregacja śmieci oraz efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów. Dotyczy to zarówno mniejszych jak i większych przedsiębiorstw. Przykładem może być jedna z największych firm kosmetycznych, która zdecydowała się na ponowne wykorzystanie pozostałości produkcyjnych. To samo dotyczy firm zajmujących się transportem i logistyką. Zużyte opony, części i podzespoły nie muszą lądować na wysypisku, ale nadają się do recyklingu. Nie wspominając o oszczędnym sposobie jazdy czy maksymalizacji wydajności ładunkowej, która przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery.
 

Firmy produkcyjne mają wiele możliwości, by usprawnić swoją pracę i nadać jej ekologiczny charakter. Jedną z prostszych dróg jest zamiana tradycyjnego sposobu pozyskiwania energii na źródła odnawialne i zastosowanie np. kolektorów słonecznych do ocieplania budynku. Także otoczenie zakładu pracy pasami zieleni pomoże w redukcji hałasu i zanieczyszczeń oraz wpłynie kojąco na samych pracowników. Natomiast w typowych biurowcach bardzo ważne jest oszczędzanie energii poprzez wyłączanie światła w pustych pomieszczeniach, używanie sprzętu tylko w razie potrzeby i nie pozostawianie go w stanie gotowości.

 

Ekologiczne zachowania w przedsiębiorstwach służą nie tylko środowisku, ale również samemu zakładowi, tworząc wizerunek firmy godnej zaufania i wpisującej się w najnowsze trendy. Być może postawa proekologiczna wygeneruje trochę więcej kosztów, jednak w dłuższym rozliczeniu poczynione inwestycje zwrócą się na pewno, choćby w niższych rachunkach za prąd. Dlatego ważne jest, by pewne nawyki wdrażać już na początku swojej drogi biznesowej.



Paulina Budna