Ekologicznie do celu, czyli o tyskich trolejbusach

eco energia | 16.08.2014

Tychy są jednym z trzech miast w Polsce, obok Gdyni i Lublina, które wykorzystują trolejbusy w transporcie publicznym. Codziennie mieszkańcy mogą skorzystać z pięciu linii, dzięki którym wyruszą w przyjazną dla środowiska podróż.

 

 

Początki tych ekologicznych pojazdów sięgają dziewiętnastego wieku. Przodkiem dzisiejszego trolejbusu był projekt firmy Siemens, zaprezentowany w 1882 roku w miejscowości Spandua pod Berlinem, który był zasilany z energii elektrycznej sieci napowietrznej.

 

Pomysł wykorzystania trolejbusów w jednym z miast Górnego Śląska podyktowany był względami ekonomicznymi. Trudn sytuacja na rynku paliwowym na początku lat 80. wpłynęła na konieczność redukcji połączeń autobusowych. Powstała luka którą należało zastąpić innym środkiem transportu. Uznano, że sieć tramwajowa to nazbyt kosztowna inwestycja. Najlepszym rozwiązaniem okazała się budowa linii trolejbusowej.


Wybór Tychów nie był przypadkowy, miasto to tworzyło idealne podwaliny dla budowy takowej sieci. Sprzyjające warunki tworzył odpowiedni układ ulic, charakteryzujący się brakiem skrzyżowań, które wykorzystywałyby sieć górną. Upraszczając - w mieście nie było transportu tramwajowego, który kolidowałby z trolejbusowym.



Trasy i tabory


Po raz pierwszy tyszanie mogli skorzystać z trolejbusów 1 października 1982 roku. Do użytku został oddany krótki odcinek o długości czterech kilometrów. Aktualnie tyski tabor składa się z 39 pojazdów, z czego 37 to trolejbusy marki Solaris, a dwa pozostałe to starsze, będące jedynie uzupełnieniem, wysokopodłogowe Jelcze 120MT.


Dzięki funduszom pozyskanym z Unii Europejskiej, w Tychach pojawiło się 15 trolejbusów Solaris Trollino 12MB. W tym miejscu należy nadmienić, że te nowoczesne pojazdy mogą oddawać energię do sieci trakcyjnej w trakcie hamowania, co oddziałuje na pobór energii elektrycznej w czasie jazdy. Codziennie poruszają się one po odcinkach o łącznej długości 40 kilometrów. Mieszkańcy Tychów mogą skorzystać z pięciu linii, które stanowią istotny węzeł komunikacyjny miasta. Oznaczenie poszczególnej linii to litera alfabetu począwszy od A kończąc na E (warto zaznaczyć, że do 1992 roku trolejbusy miały oznakowanie numeryczne od 1 do 4). Od poniedziałku do piątku na tyskie ulice wyrusza 16 trolejbusów, natomiast w weekendy przemierza je 9 pojazdów.

 

  • Linia A – Tychy Dworzec PKP – Budowlanych – Begonii – Harcerska – Stoczniowców – Jaśkowicka – al. Piłsudskiego – Tereny Przemysłowe – Tychy Nexteer.

  • Linia B – Tychy Dworzec PKP – Budowlanych – Edukacji – Wyszyńskiego – Armii Krajowej – Sikorskiego – Paprocany Pętla.

  • Linia C – Tychy Dworzec PKP – Budowlanych – Begonii – Żwakowska – al. Jana Pawła II – Dmowskiego – al. Piłsudskiego – Tereny Przemysłowe – Tychy Nexteer.

  • Linia D – Tychy Dworzec PKP – Budowlanych – Edukacji – Wyszyńskiego – Armii Krajowej – al. Piłsudskiego – Tereny Przemysłowe – Tychy Nexteer.

  • Linia E – Tychy Dworzec PKP – Budowlanych – Edukacji – Roweckiego – al. Jana Pawła II – Armii Krajowej – Sikorskiego – Paprocany Pętla.

 

Ciche i szybkie

 

Trolejbusy to nowoczesny i przyjazny dla środowiska transport. Są mocno dotowane oraz doceniane przez Unię Europejską. Wystarczy spojrzeć na gdyńskie trolejbusy, które zdobyły prestiżową nagrodę Regiostars 2014 przyznawaną przez Komisję Europejską. Komunikacja trolejbusowa odznacza się niewielką ingerencją w środowisko, jest cicha i szybka. Wszystko to wpływa na rozkwit tego środka transportu na świecie.

 

 

Dominika Matyszczyk