IQM dla lepszej jakości turystyki

Anna Dulak

po godzinach | 09.11.2017 21:00

W celu większego zaangażowania wszystkich uczestników życia turystycznego, aby własną pracą, odpowiedzialnością i kreatywnością przyczynili się do wzrostu jakości usług, Organizacja Turystyczna Miasta Mali Lošinj rozpoczyna przeprowadzenie projektu IQM - Zintegrowane zarządzanie jakością w destynacji.

 

© Marko Vrdoljak

IQM to projekt zintegrowanego zarządzania jakością destynacji, którego celem jest zebranie i połączenie najlepszych turystycznych współudziałowców (uczestników) w destynacji. Decyzją rady turystycznej pierwszymi uczestnikami projektu będą najemcy prywatni. W dalszej kolejności planuje się włączenie do niego pozostałych osób związanych z branżą turystyczną – pracowników sklepów, obiektów gościnnych, właścicieli kwater, taksówkarzy i innych. Podczas szkoleń i warsztatów rozpoczętych w 2016 roku okazało się, że na obszarze miasta Mali Lošinj istnieje znaczna liczba wynajmujących, którzy spełniają wysokie standardy jakości. Postanowiono zatem dodatkowo wyróżnić i poprawić poziom usług zakwaterowania prywatnego.

W dniach 7-8 listopada w Urzędzie Turystycznym odbyla się prezentacja na temat standardu i edukacji o zarządzaniu, połączona z całodniowymi warsztatami dla ponad 50 zainteresowanych najemców prywatnych. Poprowadziła je Anamarija Cicarelli, Przewodnicząca centrum doradztwa zakwaterowania rodzinnego Interligo sp. z o. o.

Udział w projekcie IQM jest dla wynajmujących bezpłatny, a najemcy, którzy podpiszą Porozumienie zobowiązani są spełnić standardy, które zostały zapisane w Księdze Standardu Prywatnego Zakwaterowania. To właśnie przedstawiciele osoby prowadzącej projekt będą odwiedzać wszystkie podmioty, aby przejść przez wszystkie miejsca i uzyskać informacje dla Księgi Standardu. Korzyści, jakie otrzymują najemcy, biorąc udział w projekcie, to „pakiety welcome“, szczególne wyróżnienie na stronach internetowych Organizacji Turystycznej Miasta Mali Lošinj oraz promocja drogą kanału promocyjnego TZG (OTM – Organizacji Turystycznej Miasta), a następnie promocja medialna i zniżki w wybranych sklepach na określone usługi, zarówno dla uczestników projektu, jak i dla ich gości.

 

© TZGML

-    Mając na uwadze tworzenie rozpoznawalności oraz podnoszenia jakości, ale jednocześnie by połączyć to najlepsze w „krąg doskonałości“, zdecydowaliśmy rozpocząć intensywne prace nad tłumaczeniem projektu IQM. Ze względu na znaczną liczbę zainteresowanych, którzy w dużej mierze spełniają już wymagane standardy, uważam że Lošinj będzie mógł wkrótce pochwalić się odpowiednio wysokiej jakości ofertą turystyczną. Celem jest, aby właśnie na tej ofercie wzorowali się również pozostali współudziałowcy w destynacji, co ostatecznie podnosi jakość i rozpoznawalność całej destynacji - uważa Dalibor Cvitković, Dyrektor Organizacji Turystycznej Miasta Mali Lošinj.

Zarządzanie jakością destynacji (Total quality management - TQM) już w 2006 roku zostało przedstawione miastu Mali Lošinj i Organizacji Turystycznej jako nowe wyzwanie, dzięki któremu infrastruktura turystyczna będzie mogła rozwinąć się pod względem jakościowym. To wtedy zauważono znaczenie wzrostu standardu destynacji, a dokładnie - zarządzania jakością destynacji we wszystkich segmentach.