Jarmuż bez tajemnic

eco dom | 26.11.2014 08:26



Jarmuż nazywany jest „nową wołowiną”, „królową zieleniny” oraz „odżywczym motorem napędowym”. Dziś odkrywamy światowy hit, niestety mało popularny w Polsce (ku naszemu ogromnemu zdziwieniu) - jarmuż.


Skąd się wywodzi?

 

To liściaste warzywo było serwowane już w czasach rzymskich. Jest najstarszym przodkiem wszystkich kapust. Wywodzi się z rejonu Morza Śródziemnego. W Polsce jarmuż pojawił się w XV wieku. Największe uprawy znajdują się w Ameryce Północnej, Azji Środkowej oraz Europie Północnej.


Czym się charakteryzuje?


Jest rośliną dwuletnią, zbiory odbywają się jesienią oraz zimą. Dostepny jest na półkach sklepowych od września do marca. Charakteryzuje się intensywnie ciemno-zielonymi liśćmi. Można także spotkać to warzywo w odcieniu cieniowanego fioletu. Faktura liści jest wyjątkowa - odznaczają się poskręcanymi brzegami, tworząc kędzierzawą rozetę, dzięki czemu są doskonałym elementem dekoracyjnym. Jarmuż jest wyjatkowo łatwy w uprawie, odporny na suszę oraz szkodniki, a pod wpływem mrozu liście stają się słodsze. Młode liście jarmużu są delikatne, idalnie nadają się do sałatek, natomiast te dojrzałe charakteryzują się wyrazistym smakiem, są pikantne z lekką nutą goryczy.


Jakie ma właściwości?


Jedna filiżanka to około 100 g, nie ma tłuszczu i posiada tylko 36 kalorii, dostarcza 5 g błonnika, w 17% zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę E, w 60% na kwas foliowy, w 115% na witaminę A oraz w 200% na witaminę C.


Jest bogaty w sole mineralne (miedź/potas/żelazo/mangan/fosfor), witaminy oraz przeciwutleniacze, dzięki czemu jest  kultowym warzywem dla zwolenników zdrowej diety.


- Bogate źródło żelaża - kapusta ta ma go więcej od wołowiny.


- Jest bogaty w witaminę K, która może pomóc w ochronie przez nowotworami. Odpowiednia ilość tej witaminy w naszym organizmie jest niezdbędna dla prawidłowego zdrowia kości, jak również przy krzepnięciu krwi.


- Dzięki flawonoidom oraz związkom siarki ma działanie przeciwnowotworowe oraz przeciwzapalne. Przeciwutleniacze, które zawiera zapobiegają procesom starzenia.


- Zawiera sporo wapnia, dlatego stanowi ciekawe wzbogacenie diety przy nietolerancji mleka, bądź uczuleniu na białka mleka.


- Świetne warzywo dla detoksykacji organizmu, dzięki zawartości błonnika oraz siarki pozytywnie wpływa na zdrowie naszej wątroby oraz odtrucie organizmu.


- Ułatwia przemianę materii, dzięki sporej zawartości błonnika.


- Liście jarmużu są lekkostrawne.


Jak go przygotować?


Jest modnym warzywem nie bez powodu - świetnie smakuje, a przy tym jest wypełniony po brzegi składnikami odżywczymi. Można go przygotować na wiele sposobów, nadaje się do jedzenia na surowo, stanowi doskonały dodatek do sałatek, można go ugotować (ok. 20 min.), dusic i smażyć.


Idealnie skomponuje się z zupą. Jego drobno posiekane liście wzbogacą jej smak oraz nadadzą bardzo charakterystyczny aromat.


Zastąpi niezdrowe chipsy. Wystarczy tylko rozgrzać piekarnik do 170 stopni, porwać liście jarmużu, skropić je oliwą z oliwek, lekko oprószyć solą i piec przez ok. 15 minut. W kwadrans uzyskamy cudowną przekąskę, która zastąpi niezdrowe ziemniaczane chipsy z półek sklepowych.


Można także przyrządzić koktajl z dodatkiem jarmużu. W Japonii dość popularny jest sok z jarmużu. Możemy połaczyć go z jabłakami i sokiem z cytryny bądź limonki, następnie użyć blendera i gotowe.


Więcej kulinarnych inspiracji z jarmużem w roli głównej można znaleźć na stronie: http://www.kwestiasmaku.com/zielony_srodek/jarmuz/przepisy.html .


Dominika Matyszczyk