Plastikowa Polska

Anna Dulak

eco info | 21.10.2017 10:40

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki SodaStream blisko 98% Polaków kupuje napoje w plastikowych opakowaniach*. Na jedną osobę przypada średnio 8 butelek w tygodniu, co miesięcznie daje wynik ok. 32 plastikowych odpadów trafiających do środowiska. Tak wysoki stopień przetwarzalności jednorazowych, plastikowych butelek to nie tylko problem pod względem ekologicznym, lecz również ekonomicznym.

Plastik vs. ekologia
Przyjmując, że - zgodnie z wynikami badania - na jedną osobę przypada nieco ponad 1 butelka napoju w ciągu dnia, w skali roku jest to ponad 365 butelek. Jeśli przy tych obliczeniach uwzględnimy innych członków gospodarstwa domowego, okazuje się, że przeciętna 3-osobowa polska rodzina może w ciągu roku „produkować” ponad 1000 jednorazowych plastikowych butelek. Ta niepokojąca liczba zatrważa jeszcze bardziej, gdy weźmie się pod uwagę fakt, iż jedna plastikowa butelka rozkłada się w środowisku naturalnym aż przez 450 lat. Warto przy tym podkreślić, że zaledwie 10% plastikowych opakowań jest poddawanych recyclingowi. Około 80% pozostaje na wysypiskach i wraca do środowiska naturalnego**.

 

© Walk PR


Ile i dlaczego Polacy wydają na plastikowe butelki?
Wyniki badania pokazują, że średnie tygodniowe wydatki na napoje w plastikowych butelkach to 22,23 zł, co w ciągu miesiąca daje kwotę 88,92 zł. Ciekawe jest, że najwięcej na plastikowe butelki wydają osoby w wieku ponad 55 lat (23,71 zł), a najmniej osoby między 18 a 24 rokiem życia (18,72 zł).

Na pytanie o motywację zakupu wody butelkowanej respondenci najczęściej mówili o jej lepszym smaku i składzie. Tymczasem warto wspomnieć, że takie wyobrażenie często jest nieprawdziwe, ponieważ de facto woda źródlana w butelce nie zawiera minerałów, które posiada woda z kranu. W wielu miastach w Polsce władze zachęcają do picia wody z kranu i zapewniają o jej bezpieczeństwie. Jednak, jak pokazują wyniki badania, kolejną przyczyną zakupu wody butelkowanej jest właśnie brak zaufania Polaków do wody z kranu. Z tego względu w wielu dużych miastach prowadzone są kampanie informacyjne nt. jakości takiej wody. Natomiast podobnych działań nadal brakuje w mniejszych miejscowościach, a to z kolei może stanowić jedną z przyczyn braku wiedzy czy nieufności wobec wody z kranu.

 

© diego cervo


* Badanie Biostat na zlecenie marki SodaStream
** http://www.news.ucsb.edu/2017/018137/plastic-­‐planet

(mp)

 

 


Warning: file_put_contents() [function.file-put-contents]: Only 0 of 426 bytes written, possibly out of free disk space in /home/wesay/domains/ecocafe.pl/public_html/libs/Cube/Cache/File.php on line 108