Polskie superfoods!

eco dom | 15.07.2016 16:46

Ruszyła 6. edycja kampanii społeczno-edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców", przypomni rodzicom i ich pociechom, jak zadbać o właściwy sposób odżywiania dzieci oraz młodzieży i przekonać ich do regularnego jedzenia polskich warzyw i owoców, które są cennym źródłem witamin i minerałów.
 
© M.studio
 
„Superfoods” to kategoria produktów o wyjątkowych właściwościach. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują lokalne sezonowe warzywa i owoce. 
 
Czosnek – na odporność i bóle głowy
Na zaszczytne miano superfoods zasługuje czosnek – naturalny antybiotyk, skarbnica chemicznie czynnych związków – zawiera flawonoidy, aminokwasy, saponiny, związki śluzowe, witaminy, makro- i mikroelementy, a także olejki eteryczne bogate w siarkę i allicynę. Skutecznie zapobiega infekcjom wirusowym układu oddechowego oraz wspomaga układ odpornościowy. Czosnek niszczy pasożyty przewodu pokarmowego, takie jak owsiki, które zdarzają się dzieciom zwłaszcza w wieku przedszkolnym. Związki siarki zawarte w czosnku hamują rozwój bakterii nie niszcząc naturalnej flory bakteryjnej – co ma miejsce przy typowej antybiotykoterapii. Warzywo to działa korzystnie również na układ krwionośny, gdyż ma właściwości przeciwzakrzepowe (chroni przed zawałem i udarem), poprawia elastyczność ścian naczyń krwionośnych, obniża ciśnienie krwi i pomaga regulować poziom cholesterolu. Koi też bóle głowy i ułatwia zasypianie. 
 
Natka pietruszki – naturalne źródło witamin
Wystarczy jedna łyżka zielonych listków natki pietruszki, aby zapewnić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Natka zawiera też dużą dawkę żelaza oraz beta-karotenu, witaminy E, kwasu foliowego, magnezu, wapnia, potasu, fosforu, cynku, miedzi i manganu. 
W olejkach eterycznych pietruszki znajdziemy apiol i mirystycynę, które działają dezynfekująco
 i moczopędnie, co działa korzystnie na układ moczowy oraz wspomaga leczenie kamicy nerkowej. Olejki eteryczne w natce działają również rozkurczowo i łagodzą bóle. Regularne spożywanie zielonych listków wspomaga trawienie, przynosi ulgę przy gazach, wzdęciach, pobudza do pracy wątrobę i odtruwa organizm. Zielenina ta korzystnie działa również na wzrok. 
 
Dynia – zadba o wątrobę i uchroni od otyłości
Roślina o właściwościach leczniczych – dynia. Obniża poziom cholesterolu we krwi, wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego, niewydolności nerek, chorób wątroby, otyłości oraz łagodzi zaburzenia przemiany materii. Jest doskonałym źródłem beta-karotenu – jedynie ½ szklanki miąższu dyni zapewni dzienną normę beta-karotenu dla dziecka. Miąższ bogaty jest także 
w witaminę C, PP, B1 i B2 oraz wapń, żelazo, potas, magnez, fosfor i miedź. Na szczególną uwagę zasługują również pestki dyni – źródło witaminy E, A i C oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Pestki obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi oraz działają przeciwpasożytniczo (na glisty, tasiemce i owsiki), moczopędnie i przeciwzapalnie.  
 
Jarmuż – doceniony już w średniowiecznej Europie
Zielone liście jarmużu zawierają bardzo duże ilości witaminy K, która odgrywa istotną rolę 
w procesie krzepnięcia krwi, korzystnie wpływa na gospodarkę wapniową oraz uwapnienie kości. Działa on przeciwzapalnie oraz bogaty jest w cenne przeciwutleniacze – chlorofil, luteinę czy sulforafan, a także witaminy C, E i A –naturalne substancje chroniące przed nowotworami 
i spowalniające procesy starzenia się organizmu. Jarmuż jest także źródłem witamin z grupy B, kwasu foliowego, błonnika, a także składników mineralnych takich jak: wapń, magnez, potas, żelazo i fosfor. 
 
Organizatorem kampanii społeczno- edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców" jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
 
Więcej informacji na stronie internetowej kampanii oraz na profilu na Facebooku:
www.poranapomidora.com
www.facebook.com/PoranaPomidora