Sezon narciarski - jak przygotować się do jazdy?

eco info | 23.01.2016 10:18

Deski, wiązania, buty, kijki, gogle, kask - to zestaw obowiązkowy dla wszystkich amatorów białego szaleństwa, tak początkujących, jak i zaawansowanych. Podpowiadamy, jak odpowiednio do umiejętności i cech fizycznych dobrać sprzęt.  Pytania, które nurtują każdego i odpowiedzi na nie zamieszczamy poniżej.
 
© Gorilla
 

Jakie wybrać narty?
 
Dziś z reguły jeździ się na carvingach czyli nartach, które mają szeroki dziób i piętę, poniższe zasady należy stosować tylko w przypadku kupna takich właśnie nart. Przy kupnie nart należy zwrócić uwagę na:
- twardość desek,

- odpowiedni dobór do wzrostu i wagi,

- promień skrętu oraz geometrię czyli taliowanie,

- dobry stan techniczny.


 
Warto pamiętać o kilku prostych zasadach:

- im narta krótsza tym łatwiej się nią steruje;

- im większa waga - tym większa długość narty;

- miękkie narty łatwiej wchodzą w skręt przy małych prędkościach;

- twardymi nartami ciężko się skręca przy małej prędkości i bardzo dobrze trzymają się na lodzie;


 
Uproszczony schemat doboru narty do wzrostu przedstawia się następująco:

-kobiety: wzrost +0 cm do wzrostu +15 cm

-mężczyźni: wzrost + 5 cm do wzrostu + 20 cm

 
Przy zakupie sprzętu narciarskiego istotną rolę odgrywają dwa czynniki: wzrost i waga. Osoby początkujące powinny mieć narty sięgające do brody. Jeśli waga jest większa, powinny sięgać do nosa. Zasada jest bowiem taka, że im narciarz cięższy, tym wybrać musi dłuższe. Przy wzroście 170 cm i wadze 60 kg, to należy kupić narty mniej więcej o długości 155 cm.
 
 

Podstawowe typy nart zjazdowych:
 
- narty wyczynowe gigantowe – narty dla osób o wysokich umiejętnościach technicznych, służące do ścigania się. Charakteryzują się dużym promieniem skrętu;

- narty wyczynowe slalomowe – uznawane są za narty uniwersalne, przeznaczone zarówno mniej jak i bardziej doświadczonych narciarzy;

- narty race-carve – zapewniają szybką jazdę i łatwe wejście w skręt cięty;

- narty allround-carve – narty uniwersalne o promieniu skrętu;

- narty cross-carve (freeride) – dość szerokie z mocno zaokrąglonymi przodami narty dla osób jeżdżących poza wyznaczonymi trasami - na muldach, w żlebach i w puchu;

- narty easy-carve – dla początkujących. Są bardzo miękkie, a więc nie warto na nich jeździć na lodzie i przy większych odchyleniach;

- narty fun-carve – przeznaczone do ekstremalnego wykładania się na śniegu, zabawy i zawodów fun-carvingowych. Zwykle jeździ się na nich bez kijków;

- shorty i beeg foot – narty o długości ok. 1 m., które wybaczą narciarzowi niemal każdy błąd.
 
 
Jak dopasować wiązania?
 
Producenci sprzętu sportowego sami dobierają wiązania do nart. Dlatego nie trzeba się martwić samodzielnym wyborem. Na ten mogą pozwolić sobie profesjonaliści lub wytrawni narciarze. Warto pamiętać, by wiązania ustawić odpowiednio do naszej wagi. Bezpieczne wiązania powinny wypinać się pod różnymi kątami na boki i do góry. Przed przypięciem nart i pierwszym zjazdem należy udać się do serwisu narciarskiego, gdzie w zależności od wagi, długości buta i naszych umiejętności, serwisant ustawi wypięcie.
 
Jak wybrać kijki?
 
Po co w ogóle kijki na nartach? Początkujący będą ich potrzebować. Pomagają utrzymać równowagę i w razie upadku ułatwiają wstanie. Ponadto pozwalają efektywnie skręcać czy podchodzić bokiem po stoku. Odpowiednią wysokość dobierzemy odwracając kij do dołu i łapiąc go na wysokości talerzyka. Jeśli w tym miejscu tworzy on z naszą ręką kąt 90 stopni, jest idealny.
 
 

Jak wybrać buty?
 
Podstawowa zasada: but narciarski nie może być wygodny. Po jego założeniu i zapięciu musimy czuć lekki ucisk w dużym palcu u nogi. Wtedy będziemy mieli pewność, że idealnie dobraliśmy rozmiar. W bucie narciarskim najważniejsza jest twardość, zwana z angielska flex. Początkujący powinni mieć buty o fleksie wynoszącym 50-60 proc. Wytrenowanym narciarzom wystarczy twardość o wartości 60-80 proc.
 
Po przymierzeniu butów zapinamy klamry i wykonujemy ruchy podobne do tych na nartach. Najlepiej, jeśli pozostaniemy w nich około 2 godziny, dopiero po tym czasie będziemy w stanie ocenić, czy dobrze dobraliśmy rozmiar i twardość.
 
Kolejna podpowiedź: but narciarski zapamiętuje ustawienia, dlatego jeśli okaże się, że zapięliśmy go za luźno, nie naciągamy od razu klamry, ale ją rozpinamy, zdejmujemy but, odczekujemy chwilę. Dopiero potem ponownie go zakładamy i zapinamy ciaśniej. Jeśli w sklepie spotkamy się z rozmiarem połówkowym np. 37,5 oznacza to, że but jest szerszy, a nie o pół rozmiaru dłuższy.
 
Jak się ubrać na narty?
 
Obowiązkowy kask dla dzieci. Gogle nie powinny uciskać.Kask na stoku w całej Unii Europejskiej obowiązkowy jest do 18 roku życia. Zwiększa bezpieczeństwo jazdy, zgłasza młodego lub niedoświadczonego narciarza. Gogle sobiera się do kasku. Powinny tak przywierać, by nie tworzyły się prześwity, ale nie mogą uciskać. Są też specjalne gogle w wersji optic dostosowane dla osób noszących okulary.
 
 

Ponad to niezbędne na stoku będą:

 
- bielizna: termoaktywna czyli zapewniająca ciepło i zarazem odprowadza wilgoć na zewnątrz;
- bluza polarowa: powinna być dopasowana do sylwetki;
- kurtka: nie może zbyt luźna, najlepiej z podwójnym suwakiem, umożliwiającym rozpięcie z góry i z dołu, z kapturem i zapinaną na rzep gardą czyli stójką zasłaniającą dolną część twarzy. Powinna być wykonana z membrany - tkaniny, która przepuszcza na zewnątrz parę wodną, ale nie wpuszcza wody do środka i chroni przed wiatrem. Warto by miała wewnętrzny suwak, umożliwiający wpięcie polaru oraz wywietrzniki;

- spodnie: najlepiej z rozpinanymi na całej długości nogawkami, co ułatwia wkładanie butów narciarskich. Powinny mieć tzw. fartuch przeciwśniegowy, który się znajduje na dole nogawki i zabezpiecza przed śniegiem, wiatrem i chłodem. Spodnie również powinny być wykonane z odpowiedniej membrany. Wprawdzie takie spodnie zapewniają wystarczające ciepło jednak "zmarzluchy" mogą włożyć pod nie dodatkowo kalesony albo getry termoaktywne. Są one sprzedawane zwykle w komplecie z podkoszulkiem;

- skarpetki;

- rękawiczki - pięciopalcowe, wykonane z nieprzemakalnego materiału. Powinny mieć wzmocnienia oraz zapinane na rzepy paski regulujące. Bardziej zaawansowane modele są zaopatrzone w wycieraczki do gogli czy zagarek, który oprócz wskazywania czasu, pokazuje wysokość punktu, z którego narciarz zaczyna zjeżdżać i tego, w którym kończy zjazd. To urządzenie rejestruje również średnią prędkość zjazdu, liczbę wykonanych skrętów w lewo i w prawo a także wskazuje temperaturę oraz przewiduje stan pogody z sześciogodzinnym wyprzedzeniem;

- czapka: nieprzemakalna i oddychająca, np. z polaru.
 
 

Co wziąć ze sobą na narty?
 
Krem półtłusty lub tłusty z filtrem ochronnym UV, który będzie chronił przed zimnem, wiatrem oraz słońcem oraz mały termos z ciepłym napojem, gdyż podczas wielokrotnej jazdy wyciągiem można nieźle przemarznąć.


Jak bezpiecznie jeździć na nartach?

Najlepiej sezon narciarski należy zacząć co najmniej dwa tygodnie wcześniej od suchej zaprawy. Jeśli nie mamy na to zbyt wiele czasu, postarajmy się chociaż codziennie robić przysiady - najlepiej co najmniej tyle ile ważymy - czyli np. osoba ważąca 65 kg powinna codziennie zrobić co najmniej 65 przysiadów. Jadąc na narty samochodem nie należy wieźć odkrytych nart na dachu -drobina soli czy piasku może uszkodzić plastikowe elementy wiązań. Zawsze warto sprawdzać aktualne warunki narciarskie i pogodowe. Przed pierwszym zjazdem należy znaleźć chwilę na lekką rozgrzewkę (np. przysiady na nartach, skręty tułowia, rozciąganie nóg, kilka obrotów głową w lewo i w prawo). Pamiętajmy by na stoku przestrzegać międzynarodowego kodeksu narciarskiego.
 
Wojciech Łukasz Legutko, Zakopane