Uwaga! Toksyczne jedzenie!

eco dom | 20.11.2015 07:00

W organizmie człowieka naukowcy wykryli blisko 600 nowych toksyn, których jeszcze 50 lat temu w ogóle nie znano!

Chemia, chemia i jeszcze raz chemia. Wszystko za sprawą nafaszerowanej nią żywności. Uważna analiza składu soków i napojów, gotowych zup, a nawet nabiału czy niektórych produktów dla dzieci i niemowląt (!) może szokować. Coraz mniej produktów wolnych jest od chemicznych ulepszaczy i substancji, które mają zapobiec psuciu żywności. Konserwanty, barwniki, pigmenty, antyutleniacze, stabilizatory, zagęszczacze oraz substancje o innym znaczeniu oznaczane są w Unii Europejskiej literą E. Dodatków, którymi „ulepsza” się przetworzoną żywność jest pod 4 tysiące, a lista ta podzielona została na 18 kategorii.

Szybko, tanio i… niezdrowo

Nie tylko żywność z fast foodów może zwiększać ryzyko powstania otyłości, chorób układu krążenia czy niektórych chorób nowotworowych. Co raz szybciej i taniej przyrządzić można
z tzw. półproduktów: śniadanie, obiad czy kolację.

To za sprawą junk food, czyli żywności śmieciowej. Atrakcyjnie opakowana i równie dobrze wyglądająca żywność wytwarzana jest z pełnowartościowych… odpadów. Mieszczą się one w zakresie definicji żywności i mają duże powodzenie rynkowe. Ale to właśnie przetworzona żywność w krajach wysokorozwiniętych spowodowała tzw. epidemię otyłości.

Hipermarkety prześcigają się w promocjach sosów w słoikach, makaronów, serów, mięs i wędlin czy gotowych zup, pierogów, panierowanego drobiu czy ryb z dodatkami. Gdyby nie emulgatory, smakowe, żelujące, stabilizatory wilgotności i sztuczne „dosładzacze” produkty te nie byłyby „smaczne jak u mamy” i (pozornie) świeże jak u babci.

Do tego regulatory kwasowości (m.in. kwas octowy, solny i siarkowy), środki przeciwzbrylające, przeciwutleniacze, barwiące, utrwalacze barw pozwalające przetrwać dobrze zapakowanym półproduktom nawet 2,5 roku od daty produkcji! Brak czasu, a co raz częściej także pieniędzy powoduje, że ponad 80 procent Polaków cenę przedkłada nad jakość kupowanych produktów (dane jednej z dużych sieci handlowych).

 

12