Zamiast chipsów i paluszków - zdrowe przekąski

eco dom | 07.07.2014 07:10

Dziś tekst z myślą o kibicach, kinomanach i wszystkich, którzy nie wyobrażają sobie oglądania telewizji bez przekąsek. Najczęściej wybiera się chipsy, słone paluszki i solone orzeszki. My mamy jednak zdrowsze propozycje. Oglądając mecz czy film, warto „skubać” przekąski, na których skorzysta także nasz organizm.

Argumentów za odstawieniem „tradycyjnych” przekąsek jest kilka. Przede wszystkim zawierają ogromną ilość soli. Jakie są konsekwencje pochłaniania nadmiaru soli – raczej nie musimy tłumaczyć. Wystarczy wymienić takie dolegliwości jak nadciśnienie czy bóle żołądka. Słone przekąski są tuczące, bo zatrzymują wodę w organizmie. Mimo to, przed telewizorem odruchowo sięgamy po kolejne chipsy, słone paluszki czy solone orzeszki. Przekąski są wciągające, ale nie muszą być niezdrowe. Dlatego proponujemy zdrowsze alternatywy.

 

Zamiast chipsów ze sklepu – chipsy domowej roboty:
 

Sposób przygotowania:

 

- Ziemniaki kroimy na cienkie plastry

- Nagrzewamy piekarnik do dwustu stopni (z opcją grill)

- Na blachę kładziemy papier do pieczenia

- Plastry ziemniaków polewamy oliwą, posypujemy ziołami i solą morską

- Pieczemy przez 13-14 minut, by ziemniaki się zarumieniły

- Po tym czasie odwracamy chipsy na drugą stronę i pieczemy około 10 minut

- Gotowe!

 

Grillowana cukinia w plastrach


Sposób przygotowania jest taki sam, jak w przypadku ziemniaczanych chipsów. Warto jednak pokroić cukinię na grubsze plastry.

 

Pysznym dodatkiem do pieczonej cukinii i domowych chipsów ziemniaczanych będzie sos czosnkowy. Jak go przygotować? Wystarczy rozgnieść dwa ząbki czosnku, wymieszać z jogurtem typu greckiego, doprawić ziołami i sokiem z cytryny.

 

Zamiast solonych orzeszków – orzechy nerkowca

 

Choć mogą wydawać się nieco tłustawe, mają bardzo wysoką wartość odżywczą. To fakt, że są kaloryczne, ale jedząc je z umiarem, dostarczymy organizmowi witaminy B6, cynku, żelaza i magnezu.

 

Słonecznik

Któż z nas nie „dłubał” go będąc dzieckiem? To wciągająca przekąska, ale nie warto z niej rezygnować. Podobnie jak w przypadku orzechów nerkowca, ziarna słonecznika cechuje duża zawartość magnezu. Zawierają też sporo witaminy E i bardzo ważnego kwasu foliowego, co sprawia, że dobrze wpływają na układy: krążenia i nerwowy.

 

Migdały

 

Są niezwykle bogate w wartościowe białko oraz witaminy (przede wszystkim E). Ponieważ zawierają też sporo błonnika, dobrze wpływają na nasz metabolizm. Dlatego można po nie sięgnąć, nie obawiając się, że następnego dnia będziemy musieli spalać kalorie.