Zimą dbajmy o serce

eco dom | 29.01.2015 07:21



Zimą, kiedy temperatura jest niska, nasz organizm potrzebuje zdecydowanie więcej energii, dlatego chętniej sięgamy po kaloryczne potrawy. Jest to więc najbardziej zgubna pora roku nie tylko dla naszej wagi, ale także najważniejszego organu w ludzkim organizmie, czyli serca.


U osób z nadwagą układ krążenia często nie funkcjonuje prawidłowo. Dlatego  nawet zimą trzeba zadbać o zdrową dietę. Musi ona być niskotłuszczowa i bogata w produkty, które pomogą utrzymać prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi, właściwy poziom cholesterolu, a także odpowiednią do wzrostu wagę. Niezdrowy sposób odżywiania zwiększa ryzyko zawału serca oraz niedokrwiennego udaru mózgu.


Czego unikać?
 

Dbając o serce powinniśmy używać jak najmniej soli, bo ma ona niekorzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, zwiększa ciśnienie krwi oraz zatrzymuje wodę w organizmie. Jeśli już po nią sięgamy, to tylko po sól alpejską tzw.różową. Na co dzień zastępujmy sól ziołami: np. koperkiem, szczypiorekim, pietruszką, estragonem, bazylią. Zimą możemy je uprawiać w doniczkach na parapecie, kupować świeże lub używać suszonych. Zioła będą także świetnym dodatkiem do chudych mięs (kurczaka, indyka,cielęciny), a także ryb (mintaja,dorsza, pstrąga), które również, zamiast tłustych mięs i wędlin, powinny się znaleźć w jadłospisie przyjaznym sercu.


Kolejnym krokiem jest zamiana tłustego nabiału (śmietany, twarogu pełnotłustego, sera żółtego) na chudszy (m.in. jogurtu naturalnego, chudego mleka). Układ sercowo-naczyniowy bardzo źle reaguje na nadmiar tłuszczów zwierzęcych w diecie. Dlatego najlepiej używać tylko tłuszczów roślinnych (np. oliwy z oliwek, oleju lnianego) i unikać smażenia. Dla serca zdecydowanie zdrowsze będzie grillowanie, gotowanie na parze, duszenie czy pieczenie w foliowym rękawie. Węglowodany zwłaszcza zimą są ważnym źródłem energii, więc nie powinniśmy z nich całkowicie rezygnować. Jednak zamiast produktów z białej mąki, warto wybrać pieczywo i makarony pełnoziarniste oraz kasze. Zimą, mimo ograniczonego wyboru dieta powinna być bogata w owoce i warzywa. Najzdrowsze są dżemy i kompoty, które latem zrobimy sami. Zimą warto także sięgać po kiszonki, pikle, a także warzywa liściowe (szpinak) i korzeniowe (buraki, pietruszka, czy marchew). Można przygotować surówki - np. z marchewki i jabłka, buraki z chrzanem czy sałatkę z cytrusów. Dbając o serce musimy zrezygnować ze słodyczy i ograniczyć spożywanie alkoholu, bo podwyższają ciśnienie.


Wyleczą serce, podniosą odporność


Istnieje wiele naturalnych produktów, które mają korzystny wpływ na układ krążenia. Zimą przydadzą się: czosnek (reguluje pracę serca, obniża ciśnienie i dodatkowo wzmacnia odporność), płatki owsiane (są bogate w błonnik, obniżają poziom złego cholesterolu), sok z czarnej porzeczki i aronii (obniżają ciśnienie i wspomagają układ odpornościowy), zielona herbata (obniża zły cholesterol, pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała), a także głóg, które dodatkowo podniosą odporność organizmu.

 

Tekst: Agnieszka Pollak-Olszowska